8. Stonheņdža
Nu jau tik daudz esmu pieminējis Stonheņdžu kā vienu no baltu aizvēstures spilgtākajiem brīnumiem un megalitisko būvju visizsmeļošākajiem piemēriem, ka nemaz nedrīkstu nesniegt ieskatu ziņās par Stonhendžas observatoriju kā ilgu laiku pastāvējušu Eiropas baltu druīdu, Krīvu un Raganu regulāru pulcēšanās vietu pieredzes apmaiņai, kas izvērsās folkloras festivālos, deju un dziesmu svētkos, Zaļo salu tautu manifestācijās, svinīgās izrādēs ar visai sarežģītiem rituāliem, ar liela skaita izpildītāju piedalīšanos. Nemaz nebūtu par ļaunu kaut ko tādu skatīt mūsdienās.
Stonheņdžas seno observatoriju atklāja Britu salā. Kaut gan tas nav vienīgais tāda veida senatnes piemineklis, tas bija saglabājies nebojāts visilgāk un tāpēc ir vislabāk izpētīts, kālab tā aprakstu var izmantot pārējo zināmo observatoriju raksturošanai, jo nav, piemēram, zināms, kā patiesībā izskatījās Čongara, Rāmove.
Observatorijas, akmeņu kalendārus cēla klajās vietās ( uzkalnos pie pašiem ūdeņiem, purviem, tādās vietās, kur sastopas zemes un Visuma enerģijas. Tādu vietu uz Zemes nav tik daudz, kā varētu likties. Tāpēc lielāko sakrālo centru izvēli un būvēšanu vadīja kāds augstākais priesteris no Čongaras vai Stonhendžas. Starp šiem centriem var novilkt līnijas, kuru garums ir vienāds ar attālumu starp regulāra sešstūra virsotnes punktiem, ja šo sešstūri nosacīti ievilktu Zemes diametrālā šķēluma plaknē. Šīs plaknes savukārt ir kvadrātiski nobīdītas tādā attālumā, kas ir vienāds ar attālumu starp šo Zemes diametrālajos šķēlumos nosacīti mērogā ievilktu regulāru sešstūru viena nosaukuma punktiem.
Tagad ir zināms, ka Zemes kodolam nav regulāra forma. Tādēļ tas Kosmosa ķermeņu iedarbības dēļ noteiktās vietās, kas sakrīt ar minētā kārtībā Zemes diametrā nosacīti vilkto šķēlumu regulāro sešstūru virsotnēm, piesitas Zemes garozai, ka šajās vietās ir atrodami dimanti. Šo dimantu meklēšanas metodi noteica jakutu zinātnieki un plaši izmanto atklājumu vietu noteikšanai. Tāpēc visai nesen jakutu zinātnieki darīja mums zināmu, ka tāda vieta atrodas arī Latvijā, ka viņi būtu ar mieru uzsākt kopīgus zinātniskos pētījumus šajā sakarībā.
Nebūs lieki teikts, ka tajās vietās, kurās “sastopas Visuma un Zemes enerģijas”, tika celti senie kromlehi. Kā viņi to noteica, nav zināms. Taču sengrieķu teikās tika minēti Zeva izredzētie, kurus sauca par Apolona jeb Zeva apmātajiem, kas staigājuši pa visu Eiropu, meklēdami un norādīdami vietas, kurās ceļami Zeva, Apolona un citi tempļi, observatorijas, kromlehi. Tādas centrālās observatorijas ir atklātas Britu salas Solsberijas provincē (Stonheņdža). Francijā, Delosas salā (Pelasgija), Trojā, Karēlijā (Pēgrēma), Baškīrijā, Tomskas apkaimē, Minusinskas guberņā, Krimā, gandrīz vai visās tajās vietās, kas tagad ir atzītas par piemērotām observatoriju celšanai un kurās ir iespējamas dimantu atradnes.
Solsberijas ''purvainais apgabals ir ļoti reti apdzīvots.. Saulainās ainavas novakara debess pamalē melnoja tīreļa izliektā drūmā līnija, ko šur tur pārtrauca baigu pakalnu robotās līnijas… Mūsu priekšā izplētās milzīgais tīreļa līdzenums, ko šur tur pārtrauca no klinšu bluķiem sakrauti kapakmeņi un granīta stabi. Salts vējš, kas traucās no turienes, lika mums nodrebēt…
Pēkšņi mūsu skatam pavērās dziļam kausam līdzīga ieplaka ar pazemiem ozoliem un balteglēm, ko viņu garajā mūžā valdošie vēji bija visādi izlocījuši un izkropļojuši... Šaura, ar zāli aizaugusi taciņa atdalījās no ceļa un līkloču aizvijās pāri tīrelim. Pa labi pacēlās stāvs, ar akmens bluķiem nokaisīts kalns. Mums pievērstajā nogāzē bija tumša klints, kur visās plaisās un iedobumos kupli ceroja papardes un kazenāji. Visu stāvo nogāzi sedza vienādi pelēku akmens bluķu divdesmit loki.
Līdzko nokļūstu tīrelī, tā jūtu, ka mūsdienu Anglija paliek kaut kur tālu aiz muguras, un man visapkārt redzamais ir tikai aizvēsturisko cilvēku mitekļu un darbības pēdas. Lai kur eju, visur man acu priekšā šī izzudusī ģints, te ir tās mājokļi, te kapenes, te milzu klints bluķi, kas acīm redzot ir stāvējuši pie ieejas svētnīcās. Raugoties uz kalnu nogāzēm, kur ar primitīviem darba rīkiem ir uzceltas pelēkās akmens būdas, es aizmirstu, kādā gadsimtā dzīvoju, un, ja pēkšņi pa zemajām būdas durvīm izlīstu zvērādās tērpusies pinkaina būtne un ieliktu lokā bultu ar krama uzgali, es tikai justu, ka šis radījums te vairāk iederas, nekā es. Visdīvainākais ir tas, ka ļaudis tik biezi ir apdzīvojuši neauglīgo novadu. Neesmu arheologs, bet man šķiet, ka tā nav bijusi kareivīga, bet gan vajāta cilts, ja spiesta apmierināties ar to, no kā atteikušies citi..'' (50).
Konana Doila pieminētās akmens celtnes bija Stonhendžas observatorija, kas tika uzcelta laikā no 2000. līdz 1600. g. p. m. ē. trīs paņēmienos jeb ciklos. Katrā ciklā uzcelto pieminekļa daļu zinātnieki nosauca attiecīgi par Stonheņdžu I, Stonheņdžu II, Stonheņdžu III.
Stonheņdža I bija visvecākā monumenta daļa.
Monomentu aptvēra 1,5 ( 2 m dziļš un 3 ─ 4 m plats grāvis, kas samērā precīzā aplī apjoza pieminekli. Grāvja apjoztās teritorijas diametrs bija 100 m. No grāvja ņēma izejmateriālus. Grāvi pēc iztukšošanas piebēra ar žilbinoši baltu malta kaļķakmens smilti un putekļiem kā augšminētās lidojoša putna kontūras kalnā.
No grāvja vasaras saulgriežu un saullēktu punktus noteica pēc kādas pret horizontu melnējošas klints sienas iedobi, kurai katrā pusē bija pa sirmam ozolam., Grāvī bija atstātas neizraktas ieejas piemineklī no saullēktu un saulrietu puses. Grāvja iekšpusē atradās 1,5 ─ 2 m augsts un apmēram tik pat plats dambis jeb valnis. Dambja ieejas galā vēl izraka puslokā izvietotu otru, mazliet seklāku un mazliet šaurāku grāvi, kuru piebēra ar tādu pašu mirdzoši baltu smilšu pildījumu.
Saullēktu punkta virzienā bija izrakti divi paralēli grāvji ar balto smilšu pildījumu, kuru ārpusē, ap 4 m no tiem, bija ozolu aleja. Pašā alejas galā uzstādīja menhiru ar robu vidū. Ja skatījās no grāvja ierobežotā apļa centra, tad menhira robā varēja saskatīt parādāmies saules diska augšējo maliņu virs horizonta līdz brīdim, kad saules pacēlums pieauga līdz 1/2 no redzamā diametra vasaras saulgriežu rītā. Tas ilga ne vairāk par 5 ─ 7 minūtēm. Tāpēc bija vajadzīga prakse, lai pēc šīs parādības noteiktu Jāņu dienas sākumu, kad visu novadu Jāņi jāja zirgos uz Pērkona templi, lai aizdedzinātu lāpas, ar kurām iedegt pirmo jāņuguni novada svētnīcā, lai no tās aiznestu jāņuguni visos Zaļo salu novados. Jāņi jau sajāja vakarā, līksmoja, dejoja, dainoja, klausījās bardu sāgas, gaidīdami vecākā druīda signālu (kalna galā iekurinātā pirmās jāņuguns dūmu grīstes). Pēc tam signāli tāda pašā veidā tika pārraidīti no viena augstāka pakalna uz otru, bet tos jau iededzināja novadu Jāņi, jo ne jau kura katra uguns bija derīga ─ tikai tā, kas ņemta no svētā koka, kuru aizdedzis zibens. Ja tādu vietu bija vairāk, tad jāņuguņu izplatīšana stipri vienkāršojās. Pēc tā paša Konana Doila ziņām dienvidu Anglijā un Īrijā, sevišķi Solsberijā, pērkons iesperot kādā sausā kokā vai ēkā katru vasaru, jo pērkona negaisi esot bieži. Vai tad kāds brīnums būtu, ja senči tādas vietas uzskatīja par svētām, turklāt pērkona negaisu trakošanas vietas sakrita ar apvidiem, kuros “sastopas Kosmosa un Zemes enerģijas”.
Tātad minētais, 35 T smagais un ap 10 m augstais menhirs bija vasaras saulgriežu saullēkta punkta noteikšanas vizieris.
Uz dambja bija uzstādīti vēl citi viziermenhiri, lai izsekotu pēc tiem saules gaitai gada laikā, no apļa centra noteiktu pavasara, vasaras, rudens un ziemas saulgriežu, katra mēness kalendāra mēneša pirmās savaites pirmas dienas rīta saullēktu un saulrietu, Saules meitas un Mēness dēlu parādīšanās punktu, Zemes magnētisko polu virzienu noteikšanai. Tā bija sarežģīta menhiru sistēma, kurā menhiri atšķīrās pēc akmens krāsas ─ sarkanīgie saullēktu punktiem, tumšākie saulrietu punktiem, zaļganie atkal citai vajadzībai, kā arī pēc lieluma un formas. Virs dambja bija salikti lokā ļoti gaiši, zemi akmens bluķi, kas kalpoja mēness fāžu noteikšanai.
Stonhendžas I kompleksā ietilpa trīs uguns apbedījumi apļa centrā. Tie ir izdarīti ovālas formas bedrēs. Bedres dibenu iekaisīja ar baltu kaļķi, virsū lika ziedus. Virs ziediem iekaisīja sarkanu minerālo krāsvielu. Pelnus un nesadegušos kaulu gabalus nobēra virs sarkanā kaisījuma. Tad kapā izveidoja slēgtu telpu no četriem akmens menhiriem kā diltu dolmenu, kam griestus veidoja plata viengabala akmens plāksne, kurā bija iegravētas ģeometriskas zīmes ( trīsstūrīši, aplīši, skujiņas, jumīši, līkloči, primitīvs Māras koks un Uguns krusts, tātad Visuma simboli un atstāta šaura ala ieejai. Šo zīmju klāsts bija bagātākās, nekā Čongaras apbedījumos. Zīmju skaits varēja norādīt apbedīšanas laiku pēc kādas nezināmas atskaites sistēmas, mirušā vārdu vēl nezināmā senrakstā, zodiaka zīmi dzimšanas vai miršanas laikā. Blakus piemineklim esošajā kapulaukā bija līdzīgi apbedījumi ─ gan skeletkapi, gan ugunskapi, kuros mirušajiem līdzi devuši ceļamaizi māla traukā, viņa svētku apģērbu, kādu bultu, cirvi, šķēpu, zobenu, dunci, vairogu, pat aitu cērpamās šķēres vai citu darbarīku. Kaps un ģindenis bija orientēts saullēktu virzienā. Tiek uzskatīts, ka šajos krāšņajos kapos tika apbedīti Druīdi, Krīvi, Raganas, virsķēniņi un citas plaši pazīstamas personības, arī no citiem baltu apgabaliem, par ko liecināja lielā senlietu dažādība un stilistiskās atšķirības. Vienā apbedījumā tiešām atrada no meteorītu sarežģīta sastāva, ļoti cieta, nerūsoša metāla kaltu abpusēji griezīgu, taisnu, kalmes lapas formas zobenu, kas ticis kalts metālu laikmeta sākumā. Zobenam ir bijis vienkāršs raga spals, bet krāšņi inkrustēts ar dzelteno dzintaru un sudrabu noteiktā rakstā.
Stonheņdžas II fāze sākās 1750. g. p. m. ē. Tātad pieminekļa celtniecību turpināja jaunākas paaudzes, kuras atstājušas visu tā, kā bija Stonheņdžā I, kā arī papildinājušas pieminekli ar jauniem elementiem, ar tā sauktās biķeru jeb zvankausu senkultūras pieminekļiem ( galvenā kārtātā ar māla traukiem, kādus netaisīja vietējie podnieki, tā kā tas ir kārtējais apstiprinājums sakariem starp druīdiem Eiropā (191).
Apļa centrā, kurā atradās trīs minētie apbedījumi, tika uzcelts kromlehs no 82 zilganu akmeņu trilitiem, kuros menhiri likti ar 1,8 m atstarpēm saules galveno punktu virzienos, bet tiem pretī uz dambja tika novietoti vizieru menhiri, skaitā 24, katra gada mēneša saules asu galos pa pāriem pretējās dambja pusēs. Pēc tam izveidoja vizieru pārsegumu tā, ka izveidojās sarežģīta trilitu būve, caur kuras atvērumiem bija redzami attiecīgie saullēktu punkti pēc Stonhendžas I laikā izvietotajiem viziermenhiriem katras alejas galā. Papildus izveidoja jaunas ozolu stādījumu alejas, katras alejas galā novietoja viziermenhiru. Par vizieri kalpoja grope, kas izkalta menhira biezumā un labi saskatāma no trilitu būves centra. Tātad piemineklis kļuva sarežģītāks.
82. attēls. Stonhendžas observatorijas drupas ─
m. ē. 19. gs zīmējuma kopija (89).
Apļa kromlehā, pretī katrai saulgriežu saullēkta alejai bija atstāta pašaura ieeja centra dolmenā, t. i., altārī ( slēgtā telpā ar trim minētajiem apbedījumiem). Telpā bija iekārtoti akmens sēdekļi kulta kalpotājiem. Tagad galvenā ieejas aleja bija papildināta ar pieciem trilitiem, novietotiem vairāku metru attālumā viens no otra rindā.
Stonheņdža III sākās aptuveni 1650. g. p. m. ē., t.i., pēc 100 gadiem. Šajā ciklā altārī tika uzstādīti pieci jauni triliti. Tie tika novietoti tā, lai priesteris jeb brammanis (kalendāra pārzinātājs observatorijā) varētu atrasties zem pārseguma un no ārpuses nebūtu redzams, bet pašam būtu iespējams pārskatīt visu apkārtni. Divi triliti rādīja jau pieminētos vasaras saulgriežu punktus, otri divi ─ jaunā mēness lēktus un rietus, piektais ─ noslēdza vasaras saulgriežu asi pret rieteni. Tam pretī bija izveidota jauna aleja ar viziermenhiru galā. Šo trilitu menhiri novietoti tā, ka palika tikai 30 ( 35 cm platas vizēšanas un novērošanas spraugas.
Runājot par debesu pusēm, baltu ciltīs nekad nenorādīja tiešos, magnētisko polu virzienus, bet norādīja ar 23o novirzi vienmēr saules gaitas virzienā. Pamatā bija vasaras saulgriežu saullēkta punkts, kas nekad nesakrīt ar ziemeļa un dienvidu magnētiskās meridiāna perpendikulāro austrumu virzienu, ir novirzīts pret dienvidiem, un saulrieta punkts, kas savukārt ir nedaudz novirzīts pret ziemeli. Šos virzienus simboliski apzīmēja ar krustu, kas baltu simbolikā nekad nebija vertikāls, jo katru novirzi no dabas uzskatīja par cilvēkiem nelabvēlīgu parādību un sauca par židru, kā tika dēvēts arī vertikālais krusts un izmatots vienīgi buršanas darīšanās, jo tā šķērskoks nogriež ceļu uz augšu, pretī pilnībai un attīstībai, bet kas attīstībā sasniedz ko augstāku, tam liedz saistību ar tiem, kas ir zemāki. Blakus tam kromlehs palīdzēja noteikt arī saulstāvju, ziemas saulgriežu asu, mēness stāvokļu asu virzienus, židrisku parādību virzienus debesu velvē, kurus ņēma vērā pareģošanā.
Stonhendžas III laikā dambī tika izraktas 54 Orbi bedres, kuras piepildīja ar krītu līdz augšai. Tās kalpoja mēness ciklu izpētei gada garumā un bija labi saskatāmas krēslā, ja skatījās no centra dolmena jumta, kas atradās savus 2,5 ─ 3 m augstāk par 1,5 ─ 2 m augsto dambi. Papildus bija uzstādīti zaļgana akmeņa bluķi iekšpus dambja, kas paredzēti galvenā zodiaka (auna) kustības pētīšanai. kurš valda 3600 gadus.
Reizē ar astronomiju un astroloģiju, saules, mēness, zvaigžņu, zvaigznāju un židru stāvokļu un noviržu virzienu pētniecībai radās jēdziens par laika zīmēm, laika viļņiem un apļiem, par kuru izpētes dziļumu var rast priekšstatu, ja aplūko kādā plašākā teritorijā izvietoto akmens svētvietu savstarpējo stāvokli. Tāda izpēte pagaidām ir tikai entuziastu pārziņā.
Tāds bija Ziemeļa Zaļo salu vissenāko iedzīvotāju saīsināts likteņstāsts aizvēsturiskajos laikos.